Προεμμηνορυσσιακό σύνδρομο, αίτια και αντιμετώπιση

Το προεμμηνορροϊκό σύνδρομο (ΠΜΣ), αποτελεί μια κοινή κατάσταση ανάμεσα στις γυναίκες της αναπαραγωγικής ηλικίας, κατά τη διάρκεια του εμμηνορροϊκού τους κύκλου. Εάν και για πολλές γυναίκες είναι σχετικά ήπιο, πολλές φορές έχει ιδιαίτερα έντονα και ενοχλητικά συμπτώματα που επηρεάζουν αρνητικά την καθημερινή ζωή μιας γυναίκας.

Σύμφωνα με αναφορές, περίπου το 85% των εμμηνορροϊκών γυναικών θα παρουσιάσουν τουλάχιστον ένα σύμπτωμα PMS κατά τη διάρκεια του εμμηνορροϊκού τους κύκλου. Συνήθως ξεκινά 1-2 εβδομάδες πριν από την περίοδο της γυναίκας και διαρκεί μέχρι και τις πρώτες 4 ημέρες από την έναρξη της αιμορραγίας.

Αίτια προεμμηνορροϊκού συνδρόμου

Οι ακριβείς αιτίες του ΠΜΣ δεν είναι πλήρως κατανοητές. Ωστόσο, πιστεύεται ότι οφείλεται σε χημικές και ορμονικές αλλαγές που συμβαίνουν φυσιολογικά στο σώμα μιας γυναίκας. Ωστόσο και παρόλο που οι ορμονικές αλλαγές αποτελούν τον κύριο ένοχο, άλλες καταστάσεις μπορούν να κάνουν τα συμπτώματα χειρότερα, όπως κατάθλιψη, συναισθηματικές διαταραχές, χαμηλά επίπεδα ορισμένων ιχνοστοιχείων, κάπνισμα, μεγάλη κατανάλωση καφεΐνης και αλκοόλ κ.α.

Συμπτώματα προεμμηνορροϊκού συνδρόμου

Το ΠΜΣ περιγράφεται ως μια συλλογή συμπτωμάτων που σχετίζονται με τον εμμηνορροϊκό κύκλο μιας γυναίκας. Τα συμπτώματα ενδέχεται να ποικίλλουν τόσο ως προς την ένταση όσο και ως προς τον αριθμό, καθώς ορισμένες γυναίκες μπορεί να παρουσιάσουν ένα μόνο σύμπτωμα σε ορισμένους από τους κύκλους της ή πολλαπλά συμπτώματα σε χρόνια βάση. Τα συμπτώματα μπορεί να περιλαμβάνουν:

• ένταση, άγχος ή κατάθλιψη

• διακυμάνσεις της διάθεσης και ευερεθιστότητα

• επιθυμία για φαγητό και αλλαγή της όρεξης

• αρθρικούς και μυϊκού πόνους

• κεφαλαλγία, κόπωση, αϋπνία, κοιλιακό φούσκωμα

• αύξηση βάρους

• ευαισθησία των μαστών

• ακμή

• γαστρεντερικές διαταραχές όπως δυσκοιλιότητα ή διάρροια

Θεραπεία και πρόληψη του προεμμηνορροϊκού συνδρόμου

Τρόπος ζωής

Επειδή το ΠΜΣ δεν είναι πλήρως κατανοητό, η θεραπεία περιστρέφεται γύρω από την ανακούφιση των συμπτωμάτων. Παρόλο που δεν είναι όλοι οι τρόποι το ίδιο αποτελεσματικοί για κάθε γυναίκα, υπάρχουν ορισμένα πράγματα που θα μπορούσαν να ανακουφίσουν τα συμπτώματα του ΠΜΣ, όπως:

• Τακτική άσκηση

• Κατανάλωση περισσότερων φρούτων, λαχανικών και δημητριακών ολικής άλεσης

• Κατανάλωση μικρότερων και συχνότερων γευμάτων

• Αυξημένη πρόσληψη μαγνησίου και ασβεστίου

• Μειωμένη πρόσληψη αλατιού, ζάχαρης, καφεΐνης και αλκοόλ κατά τη διάρκεια του ΠΜΣ

• Επαρκής ύπνος τουλάχιστον 8 ώρες

• Αποφυγή καπνίσματος

• Διαχείριση άγχους

Συμπληρώματα διατροφής

Λαμβάνοντας ορισμένες βιταμίνες, μέταλλα ή συμπληρώματα μπορεί να βοηθήσετε στην υποχώρηση των συμπτωμάτων:

• Μαγνήσιο. Απαιτείται στον μεταβολισμό των οιστρογόνων και μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση της κράμπας.

• Βιταμίνη Β-6. Εμπλέκεται στο μεταβολισμό των οιστρογόνων.

• Ασβέστιο με βιταμίνη D. Ανακουφίζουν από τα συμπτώματα του προεμμηνορροϊκού συνδρόμου και στη σωστή νευρομυϊκή λειτουργία.

• Ωμέγα 6 (Evening Primrose ή Starflower Oil). Χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση φλεγμονών. Ανακουφίζουν από τους πόνους και την αυξημένη ευαισθησία των μαστών.

• Βότανα (Agnus Castus ή chasteberry, Dong Quai, Black Cohosh). Συμβάλλουν στην ρύθμιση και αντιμετώπιση των συμπτωμάτων του προεμμηνορροϊκού συνδρόμου (ένταση, ακμή, πόνος στο στήθος).